Köpvillkor
1. ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
1.1. Dessa köpvilkor, tillsammans med de dokument som hänvisas till i dessa villkor, syftar till att tillhandahålla information om UAB ”Idea Box” (”Säljaren”) samt fastställa villkoren för försäljning av varor (”Varor”) till personer som köper Varor i webbutiken (”Köparen”), via webbutiken eller per telefon (”Villkoren”).
1.2. Dessa Villkor gäller vid ingående av samtliga avtal mellan Säljaren och Köparen avseende försäljning av Varor (”Avtalet”). Innan beställning av några Varor via webbutiken, mobilapplikationen och/eller telefon ber vi Köparen noggrant läsa igenom dessa Villkor och säkerställa att de är fullt förstådda. Observera att Köparen, innan beställningen slutförs, måste godkänna dessa Villkor samt Integritetspolicyn; utan sådant godkännande kan beställningen inte fullföljas.
1.3. Vi informerar även om att dessa Villkor kan ändras i enlighet med bestämmelserna i punkt 6. Varje gång Köparen beställer Varor rekommenderas att Villkoren granskas för att säkerställa att Köparen förstår vilka villkor som gäller för just den aktuella beställningen. Dessa Villkor uppdaterades senast den 31 oktober 2025.
1.4. Dessa Villkor och samtliga Avtal mellan Säljaren och Köparen upprättas uteslutande på det nationella språket.
2. INFORMATION OM SÄLJAREN
2.1.
Dessa Villkor gäller vid köp av Varor på www.lobi.se. Säljaren är UAB ”Idea Box”, ett bolag registrerat och verksamt i Republiken Litauen, juridiskt registeringsnummer 307359973, adress: Partizanų g. 61-806, Kaunas, 49828. Uppgifter om Säljaren lagras i Litauens juridiska personregister, administrerat av Registrų centras. Säljarens momsregistreringsnummer är LT100019065918.
2.2.
Säljarens kontaktuppgifter finns angivna i avsnittet ”Kontaktai” (Kontakter).
3. VAROR
3.1.
Färgerna på de Varor som Köparen mottar kan avvika något från de Varor som visas i webbutiken och/eller mobilapplikationen, eftersom färgåtergivning beror på Köparens enhets egenskaper. Bilder på Varor i webbutiken och/eller mobilapplikationen kan även innehålla ytterligare tillbehör eller komponenter som inte ingår i den faktiska produkten (produktens innehåll anges i avsnittet ”Prekės informacija” – Produktinformation). En Vara anses överensstämma med erbjudandet om den överensstämmer med det exempel, den modell och/eller den beskrivning som presenteras i webbutiken och/eller mobilapplikationen.
3.2.
Transportförpackningen kan avvika från den förpackning som visas i webbutikens bilder. Förändringar av förpackningen i syfte att säkerställa korrekt och säker transport påverkar inte Varans egenskaper, funktioner eller beskrivning.
3.3.
Om inte annat uttryckligen anges är samtliga Varor i webbutiken tillgängliga. Om en beställd Vara inte längre finns tillgänglig informeras Köparen om detta utan dröjsmål via e-post eller andra kommunikationsmedel (telefon och/eller SMS). Säljaren erbjuder Köparen en möjlig lösning (t.ex. återbetalning, ny leveranstid, eller en motsvarande Vara). Om Köparen inte godkänner någon av de föreslagna lösningarna avbryts beställningen.
3.4.
Säljaren har rätt att fastställa minimi- och/eller maximikvantiteter för vissa Varor per beställning.
3.5.
Vid specialerbjudanden där en Vara kan köpas och en annan fås till reducerat pris eller kostnadsfritt betraktas den reducerade eller kostnadsfria Varans som en gåva (”Gåva”), och tillsammans utgör de ett Varupaket. Gåvan erhålls endast vid köp av det angivna Varupaketet.
4. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
4.1.
Säljaren behandlar Köparens personuppgifter i enlighet med Integritetspolicyn. Eftersom Integritetspolicyn innehåller viktiga bestämmelser relaterade till dessa Villkor rekommenderas Köparen att noggrant läsa igenom den och säkerställa att samtliga bestämmelser är förståeliga och accepterade.
5. INGÅENDE AV KÖPEAVTAL
5.1.
Varor i webbutiken, mobilapplikationen och/eller per telefon kan köpas av Köpare som uppfyller följande krav:
a) fysiska personer från 14 års ålder;
b) juridiska personer.
5.2.
Genom att bekräfta dessa Villkor intygar Köparen att denne har rätt att köpa Varor i webbutiken, mobilapplikationen och/eller per telefon.
5.3.
Den beställningsprocess som fastställts av Säljaren ger Köparen möjlighet att kontrollera och korrigera fel innan den slutliga beställningen lämnas in. Köparen rekommenderas därför att noggrant granska beställningen i varje steg av beställningsprocessen.
5.4.
Ett Avtal mellan Säljaren och Köparen anses ingånget när Köparen, efter att ha skapat en varukorg, angett för- och efternamn (med latinska bokstäver), korrekt leveransadress, postnummer, valt betalningsmetod och tagit del av dessa Villkor, klickar på knappen ”Beställ” eller per telefon bekräftar att Villkoren har lästs och att betalning kommer att utföras.
Om betalning inte genomförs anses Avtalet inte ingånget.
Säljaren har rätt att kontakta Köparen via det telefonnummer eller den e-postadress som angetts i beställningen för frågor relaterade till Avtalet eller dess genomförande.
5.5.
När Köparen har lämnat och betalat beställningen – eller valt betalningsmetod enligt punkt 11.1(b) – skickas ett bekräftelsemejl som bekräftar mottagandet av beställningen.
5.6.
När beställningen har förberetts skickar Säljaren ett e-postmeddelande och/eller SMS som informerar Köparen om att Varorna har skickats eller är redo för avhämtning i butik (beroende på vald leveransmetod).
5.7.
Varje Avtal (beställning) mellan Säljaren och Köparen registreras och lagras i webbutikens databas.
5.8.
Genom att ingå Avtalet samtycker Köparen till att en elektronisk faktura skickas till den av Köparen angivna e-postadressen. Fakturan skickas inom 6 arbetsdagar från att Varorna hämtats av Köparen eller lämnats över till transportören. Fakturans datum motsvarar dagen då Varorna överlämnades till kuriren eller hämtades av Köparen.
5.9.
Om Säljaren, i undantagsfall, inte kan leverera en Vara (t.ex. p.g.a. att den är slut i lager eller utgått), informeras Köparen via e-post eller telefon/SMS och erbjuds möjliga lösningar (återbetalning, förlängd leveranstid, ersättningsvara m.m.).
Om Köparen inte accepterar någon av de föreslagna lösningarna avbryts beställningen och eventuellt redan erlagt belopp återbetalas inom 14 kalenderdagar.
6. RÄTT ATT ÄNDRA VILLKOREN
6.1.
Säljaren har rätt att ändra dessa Villkor. Den version av Villkoren som gäller vid tidpunkten för beställningen är den version som gäller för Avtalet. För beställningar som lämnats men ännu inte slutförts gäller den version som var aktuell när beställningen gjordes.
6.2.
Vid varje ändring av Villkoren informerar Säljaren Köparen om ändringen samt anger datumet för den senaste uppdateringen i punkt 1.4.
7. RETURRÄTT OCH ÅNGERRÄTT
7.1.
Köparen har rätt att utan att ange skäl ångra Avtalet och returnera mottagna Varor och Gåvor inom den tidsfrist som anges i punkt 7.3. Detta innebär att Köparen, om denne ångrar sig inom tidsfristen, kan meddela Säljaren muntligen eller skriftligen om sin avsikt att frånträda Avtalet och returnera Varorna och Gåvorna. Köparen står för returfrakten.
7.2.
Ångerrätten gäller inte Avtal avseende:
a) Varor som tillverkas enligt Köparens specifika instruktioner eller är tydligt anpassade efter Köparens personliga behov;
b) Varor som snabbt kan försämras eller har kort hållbarhet;
c) förseglade Varor som av hälso- eller hygienskäl inte kan returneras efter att förseglingen brutits;
d) Varor som på grund av sin natur blandas oskiljaktigt med andra varor efter leverans;
e) förseglade ljud- eller bildupptagningar eller programvara där förseglingen brutits;
f) tidningar, tidskrifter eller magasin, förutom prenumerationer;
g) växter som överensstämmer med produktbeskrivningen – variationer i stam, grenar, blad eller barr anses naturliga och inte som kvalitetsbrist.
7.3.
Ångerrätten gäller endast konsumenter och gäller i 14 dagar från den dag då Varorna mottagits. I vissa fall kan Säljaren erbjuda längre returtider, vilket tydligt anges i kampanj- eller lojalitetsprogramsvillkor.
7.4.
För retur ska Köparen muntligen eller skriftligen meddela Säljaren om sitt beslut att frånträda Avtalet. Efter mottaget meddelande skickar Säljaren en skriftlig bekräftelse.
7.5.
Varor returneras till Säljarens lageradress som anges i returmeddelandet. Köparen står för returfrakt.
7.6.
Köparen ska skicka tillbaka Varorna inom 14 dagar från det att meddelandet om frånträde skickats. Om Varorna skickas inom denna tidsfrist anses tidsfristen hållas.
7.7.
Vid godkänd retur återbetalas Köparen hela eller del av det erlagda beloppet, inklusive leveranskostnader när så är tillämpligt. Återbetalning sker senast inom 14 dagar från mottagen bevisning om returförsändelsen eller mottagandet av Varorna.
Vid retur av endast delar av en beställning återbetalas endast leveranskostnader som relaterar till de returnerade Varorna.
Vid returer p.g.a. fel eller brister gäller punkt 7.11.
7.8.
Köparen ansvarar för varje värdeminskning av Varorna som uppstår till följd av hantering som inte är nödvändig för att fastställa Varornas art, egenskaper och funktion. Säljaren har rätt att ensidigt minska det återbetalade beloppet i proportion till den konstaterade värdeminskningen.
7.9.
Köparen ansvarar för värdeminskning om den returnerade Varans förpackning är skadad, Varans kommersiella skick är försämrat (t.ex. skadade etiketter, borttagna skyddsfilmer), Varorna har använts, saknar originaletiketter, skyddspåsar eller tillbehör som ingick vid köpet, om Varan returneras i felaktig och/eller icke-original förpackning (inklusive avsaknad av instruktioner eller garantibevis när sådana levererades med Varan), om Varan är av annan konfiguration än den som köptes, eller om Gåvor och tillbehör som levererades tillsammans med Varan inte returneras.
7.10.
Vid retur måste Köparen uppvisa fakturan (eller fakturanummer), kassakvitto eller annat dokument som styrker köpet (t.ex. kontoutdrag), samt beställningsnumret.
7.11.
Om Varor returneras på grund av kvalitetsbrist ersätter Säljaren Köparen fullt ut för Varan samt för leverans- och returfraktkostnader.
Om endast delar av en beställning returneras återbetalas leveranskostnaderna endast i den utsträckning som motsvarar skillnaden mellan den ursprungliga leveransavgiften och den avgift som skulle ha gällt för de Varor som behålls.
Om Köparen har valt ett annat och dyrare retursätt än det som erbjudits av Säljaren, är Säljaren inte skyldig att ersätta dessa merutgifter.
7.12.
Återbetalning sker normalt till det bankkonto som Köparen uppgett, i en bank verksam i Republiken Litauen.
7.13.
Säljaren har rätt att hålla inne återbetalningen tills Varorna har returnerats eller tills Köparen har lämnat bevis på att Varorna har skickats tillbaka.
7.14.
Om Varorna levererades efter det att Köparen meddelat att Avtalet frånträds:
a) Köparen ska omedelbart returnera Varorna till Säljaren;
b) med undantag för fall som omfattas av punkt 7.11 ansvarar Köparen för kostnaderna för returfrakten;
c) Köparen är skyldig att förvara Varorna på ett korrekt sätt till dess att de returneras;
d) återbetalning av Varans pris och leveranskostnader sker enligt punkt 7.7.
7.15.
Köparen behåller i samtliga fall de rättigheter som följer av lagstiftningen avseende felaktiga Varor. Bestämmelserna om retur i detta avsnitt påverkar inte dessa rättigheter.
8. LEVERANS
8.1.
På Köparens val levereras Varorna till Köparen av ett transportföretag mot en leveransavgift. I vissa fall, enligt Säljarens särskilda beslut, kan Varorna levereras utan kostnad för Köparen.
8.2.
Vid beställning av hemleverans förbinder sig Köparen att ange en korrekt och fullständig leveransadress.
8.3.
Leverans av Varor till fängelseanstalter eller vårdinrättningar tillhandahålls inte.
8.4.
Om Säljaren konstaterar att Köparen vid beställningen angivit felaktig, oriktig eller en annan persons adress (fysisk eller juridisk) har Säljaren rätt att neka att tillhandahålla hemleverans.
8.5.
Om hemleverans nekas enligt punkterna 8.3 eller 8.4 kan Köparen hämta Varorna i Säljarens lager efter överenskommelse med Säljaren.
8.6.
Om hemleverans nekas återbetalas den av Köparen erlagda leveransavgiften inom 14 kalenderdagar från den dag då Säljaren via telefon, SMS eller e-post meddelade Köparen att leverans inte kommer att utföras.
8.7.
Tjänster för avlastning och inbärning av Varor beställs separat innan betalning genomförs. Dessa tjänster betalas av Köparen.
8.8.
Köparens beställning utförs senast på den planerade leveransdagen som anges i meddelandet enligt punkt 5.6, utom i fall då leveransen påverkas av händelser utanför Säljarens kontroll, enligt definitionen i punkt 17.
8.9.
Varor levereras vanligtvis till den adress Köparen angivit. Köparen informeras alltid via e-post om beräknad leveranstid.
8.10.
Vid beställning av flera Varor kan leveranser ske vid olika tidpunkter, eftersom Varorna skickas från olika lager. Ingen extra leveransavgift tas ut för detta.
8.11.
Äganderätten till Varan övergår till Köparen när kuriren överlämnar Varorna till Köparen. Risken för oavsiktlig förlust eller skada övergår till Köparen när Köparen eller en av Köparen utsedd person, annan än transportören, tar emot Varorna. Om Köparen själv valt transportör och Säljaren inte erbjudit detta leveransalternativ övergår risken när Varan lämnas till transportören.
8.12.
Vid leverans måste Köparen eller dennes representant tillsammans med transportföretagets representant kontrollera försändelsens yttre skick i enlighet med transportföretagets regler, angivna i avsnittet ”Grąžinimas ir garantija”.
8.13.
Om skada på förpackningen konstateras har Köparen rätt att vägra ta emot försändelsen. I detta fall fylls en särskild skadeanmälan i, undertecknad av Köparen eller Köparens representant och transportföretagets representant.
8.14.
Om försändelsen tas emot och kvitteras utan anmärkningar anses Varorna ha levererats i oskadad förpackning, och eventuella extra tjänster anses ha utförts korrekt, om inte motsatsen bevisas.
8.15.
När Varorna levereras till den adress Köparen angivit anses Varorna ha överlämnats till Köparen, oavsett om Köparen eller någon annan person mottar dem på adressen.
8.16.
Om Varorna ska tas emot av annan än Köparen ska Köparen ange mottagarens uppgifter vid beställningen.
8.17.
Varor som skickas till en juridisk persons adress men är adresserade till en fysisk person får lämnas till den juridiska personens personal om Köparen inte kan nås personligen. Vid kvittering utan anmärkning anses Varorna ha levererats i korrekt skick.
8.18.
Vid mottagning av Varor måste ett giltigt identitetsdokument uppvisas för att Köparen ska kunna identifieras korrekt. Om Köparen inte kan ta emot Varorna själv och Varorna levereras till den angivna adressen får Köparen inte framställa krav mot Säljaren för att leverans mottogs av annan person.
8.19.
Vid leverans till paketautomat identifieras Köparen via en personlig dörrkod. Informationen skickas via SMS och, om angivet, även via e-post.
8.20.
Köparen måste inom 14 dagar från mottagandet kontrollera Varornas förpackning, mängd, yttre skick (synliga brister), sortiment och fullständighet. Om inga invändningar framställs inom denna tid anses Varorna ha mottagits i korrekt skick.
8.21.
Om Köparen inte hämtar försändelsen ur paketautomaten returneras den till Säljaren.
8.22.
Om Köparen inte uppfyller sin skyldighet att ta emot Varorna har Säljaren rätt att kräva ersättning för merkostnader som uppstår på grund av retur, omlastning, logistik, lagring eller ny leverans.
9. PRIS OCH LEVERANSKOSTNADER
9.1.
Varornas priser är de som anges i webbutiken, mobilapplikationen och/eller per telefon vid tidpunkten för beställningen. Säljaren vidtar alla rimliga åtgärder för att säkerställa att de priser som visas vid beställningstillfället är korrekta.
9.2.
Priserna för Varorna kan ändras, men sådana prisändringar påverkar inte Avtal som redan ingåtts.
9.3.
Priserna anges inklusive mervärdesskatt (där sådan gäller) i den procentsats som vid varje tidpunkt tillämpas i Republiken Litauen. Om mervärdesskattesatsen ändras mellan beställningsdagen och leveransdagen kan priset justeras i enlighet därmed, såvida inte Köparen redan betalat hela beloppet innan ändringen trätt i kraft. Säljaren informerar Köparen skriftligen om sådan prisändring och ger Köparen möjlighet att antingen köpa Varan till det justerade priset eller avbeställa beställningen. Beställningen genomförs inte förrän Köparens svar mottagits. Om Köparen inte kan nås med de uppgifter som angetts i beställningen anses beställningen annullerad och Köparen informeras skriftligen.
9.4.
Varupriserna inkluderar inte kostnader för orderhantering, leverans eller inbärning. Leveranskostnaden som visas i webbutiken, mobilapplikationen och/eller per telefon vid beställningstillfället är den kostnad som gäller för den aktuella beställningen. Aktuella leveransavgifter framgår i avsnittet „Prekių pristatymas ir atsiėmimas“.
9.5.
Vid specialerbjudanden där ett Varupaket erbjuds (Vara tillsammans med Gåva) anges det totala priset för hela Varupaketet inklusive mervärdesskatt (där sådan gäller). Det totala priset inkluderar rabatt. Det totala priset består av priset för huvudvaran tillsammans med priset för Gåvan. Vid köp av dessa Varor separat, dvs. utan att använda Säljarens specialerbjudande, gäller inte rabatten och det pris som angetts i erbjudandet. Vid separat köp gäller ordinarie priser enligt respektive produktbeskrivning.
10. OMVÄND MOMS (REVERSE CHARGE)
10.1.
För Varor som omfattas av omvänd skattskyldighet enligt Republiken Litauens lagstiftning tillämpas omvänd moms. Omvänd moms tillämpas inte om betalningen görs från en bankkonto som inte tillhör det momsregistrerade företag som lagt beställningen. Rabatt tillämpas inte på Varor som omfattas av omvänd moms.
11. BETALNING
11.1.
Köparen kan betala för Varorna genom:
a) elektronisk bankbetalning;
b) bankkort;
c) „Klix mokėjimas dalimis“ (delbetalningstjänst);
d) betalning med kredit- eller betalkort.
11.2.
Juridiska personer kan även betala via banköverföring till det konto som anges på den preliminära faktura som skickas till Köparen. Betalningsmeddelandet ska innehålla beställningsnumret.
11.2.1.
För juridiska personer som betalar via banköverföring eller elektronisk bankbetalning rekommenderas att ange företagets registreringsnummer för snabbare identifiering av betalningen. Detta gör att beställningen snabbare kan bekräftas och bearbetas.
11.3.
Om Köparen väljer betalningsmetod enligt punkterna 11.1 (a), (b) eller (d), ska betalningen bekräftas i Köparens bank inom 12 timmar från att knappen ”Beställ” klickats. Om betalningen inte bekräftas inom denna tid har Säljaren rätt att anse att Köparen avstår från att ingå Avtalet och annullera beställningen.
11.4.
Varorna reserveras i Säljarens system och Säljaren påbörjar beställningens genomförande:
a) när Säljaren mottagit bekräftelse från Köparens bank om genomförd betalning – vid betalning enligt punkterna 11.1(a), 11.1(d) och 11.2;
b) när bekräftelse erhållits om beviljad finansiering – vid punkten 11.1(c);
c) omedelbart efter beställning – vid punkten 11.1(b).
11.5.
Webbutiken tillhandahåller inte tjänsten „Tax Free“.
12. KÖPARENS SKYLDIGHETER
12.1.
Köparen förbinder sig att i beställningsformuläret lämna korrekta och fullständiga uppgifter. Om uppgifterna i beställningsformuläret ändras ska Köparen utan dröjsmål uppdatera dem.
12.2.
Köparen förbinder sig att använda webbutiken på ett ärligt och korrekt sätt, och inte störa dess funktion eller stabilitet. Vid överträdelse av denna skyldighet har Säljaren rätt att utan föregående meddelande begränsa, avbryta eller upphäva Köparens möjlighet att använda webbutiken. Säljaren ansvarar inte för eventuella förluster som Köparen lider till följd av sådana åtgärder.
12.3.
Köparen är skyldig att betala för beställda Varor och ta emot dem i enlighet med dessa Villkor.
12.4.
Utöver de skyldigheter som anges i övriga delar av dessa Villkor förbinder sig Köparen att före användning av en Vara (inklusive montering, installation eller liknande) inspektera Varan och säkerställa att den mottagna Varan är densamma som den beställda.
12.5.
Köparen ska följa samtliga krav som anges i dessa Villkor samt i Republiken Litauens lagstiftning.
13. TILLVERKARGARANTI
13.1.
Vissa Varor som säljs av Säljaren omfattas av tillverkargaranti. Information om garantitiden och tillämpliga villkor anges i garantidokumentet som medföljer Varan.
13.2.
Tillverkargarantin kompletterar Köparens rättigheter avseende felaktiga Varor enligt lag.
13.3.
Säljaren ansvarar inte för innehållet i Varor såsom böcker (t.ex. redigeringsfel, översättningsfel eller kvalitetsbrister). För sådana brister ansvarar uteslutande förlaget eller tillverkaren.
14. SÄLJARENS SKYLDIGHETER
14.1.
Säljaren förbinder sig att:
a) vidta åtgärder för att möjliggöra korrekt användning av webbutikens tjänster av Köparen;
b) respektera Köparens integritet och behandla personuppgifter i enlighet med dessa Villkor, Integritetspolicyn och tillämplig lagstiftning.
14.2.
Säljaren förbinder sig att följa samtliga krav som följer av dessa Villkor.
15. VARORNAS KVALITET
15.1.
Säljaren garanterar Varornas kvalitet (lagstadgad kvalitetsgaranti). För olika typer av Varor gäller specifika garantitider, vilka anges i dokument som medföljer respektive Vara. Tillverkarens garanti gäller endast om Varornas användningsvillkor inte överträtts. Köparen ska läsa bruksanvisningen innan Varan tas i bruk, om sådan finns.
15.2.
Fel åtgärdas och felaktiga Varor repareras, byts eller returneras enligt förfarandet som anges i dessa Villkor och i enlighet med tillämpliga lagkrav.
15.3.
Köparen som vill inkomma med reklamation avseende defekt eller ofullständig Vara kan göra detta via returavdelningen eller via e-post: info@lobi.se
15.4.
Vid reklamation ska Köparen uppge:
a) Varans beställningsnummer;
b) beskrivning av felet, bristen eller den saknade komponenten;
c) andra relevanta bevis, t.ex. fotografier av Varan, defekten (om sådan är synlig), eller förpackningen.
15.5.
Vid reklamation ska Köparen ange hur reklamationen ska åtgärdas:
a) att Säljaren utan kostnad åtgärdar felet inom rimlig tid, om detta är möjligt;
b) att Varan byts ut mot en felfri Vara av samma slag;
c) att priset sänks i proportion till bristen, om reparation eller utbyte inte är möjligt eller skulle medföra oproportionerliga kostnader för Säljaren, med hänsyn till Varans värde och bristens betydelse;
d) att köpet hävs och priset återbetalas om Varan inte kan repareras eller bytas ut eller om reparation eller utbyte skulle medföra oproportionerliga kostnader för Säljaren.
15.6.
Efter granskning av reklamationen lämnar Säljaren besked om beslut och planerade åtgärder inom 14 dagar från mottagandet av reklamationen.
15.7.
Frågor rörande garantiservice kan skickas till: info@lobi.se
16. ANSVAR
16.1.
Köparen ansvarar för alla handlingar som utförs vid användning av webbutiken, inklusive men inte begränsat till riktigheten av de uppgifter som lämnas i beställningsformuläret. Köparen bär ansvar för följder som uppstår på grund av felaktiga eller ofullständiga uppgifter.
16.2.
Köparen ansvarar för att skydda sina inloggningsuppgifter till webbutiken och/eller mobilapplikationen och får inte lämna ut dem till tredje man. Om tjänsterna i webbutiken och/eller mobilapplikationen används av tredje man genom att använda Köparens inloggningsuppgifter anses dessa personer vara Köparen, och Köparen ansvarar för alla handlingar som utförs via dennes konto.
16.3.
Säljaren är, i den utsträckning lagstiftningen medger, befriad från ansvar för förluster som uppstår när Köparen inte följer dessa Villkor, Integritetspolicyn eller andra dokument som nämns i Villkoren, även om Köparen haft möjlighet att ta del av dem.
16.4.
I enlighet med artikel 5 punkt 1 i Republiken Litauens lag om elektronisk identifiering och tillförlitliga elektroniska tjänster, kommer parterna överens om att Köparens bekräftelse av handlingar som utförs i webbutiken och/eller mobilapplikationen med hjälp av dennes inloggningsuppgifter ska anses som en elektronisk underskrift med samma rättsliga verkan som en underskrift i pappersform. Köparen ska skydda sina inloggningsuppgifter, inte avslöja dem och inte tillåta andra att använda dem. Vid misstanke om att uppgifterna kan ha blivit kända för obehöriga ska Köparen omedelbart meddela Säljaren. Alla handlingar som utförs med Köparens identifieringskod anses utförda av Köparen, som bär fullt ansvar för konsekvenserna.
16.5.
Vid brott mot Avtalet som ingås genom webbutiken ansvarar parterna enligt Republiken Litauens lagstiftning.
16.6.
Om Säljaren bryter mot dessa Villkor är Säljaren ansvarig för skador eller förluster som Köparen lider och som rimligen kan anses vara en följd av överträdelsen. En skada anses förutsebar om den är en uppenbar konsekvens av avtalsbrottet eller om den var förutsebar för båda parter när Avtalet ingicks.
16.7.
Säljaren levererar Varor endast för hushålls- och personligt bruk. Köparen förbinder sig att inte använda Varorna för kommersiella, affärsmässiga eller återförsäljningsändamål. Säljaren ansvarar därför inte för utebliven vinst, affärsförluster, driftsavbrott eller förlorade affärsmöjligheter.
16.8.
Säljaren ansvarar inte för information som tillhandahålls på andra företags webbplatser, även om Köparen når dessa via länkar i Säljarens webbutik och/eller mobilapplikation, med undantag för sådan information som rör Varor som Säljaren säljer. I sådana fall ansvarar Säljaren för att informationen om Varorna är korrekt, fullständig och icke vilseledande.
17. HÄNDELSER UTANFÖR SÄLJARENS KONTROLL
17.1.
Säljaren ansvarar inte för underlåtenhet att fullgöra eller försenad fullgörelse av sina skyldigheter enligt Avtalet om sådan underlåtenhet eller försening orsakas av force majeure-händelser.
17.2.
Om en force majeure-händelse inträffar som påverkar Säljarens möjlighet att fullgöra sina skyldigheter enligt Avtalet:
a) Säljaren ska omedelbart informera Köparen; och
b) fullgörelsen av Säljarens avtalsenliga skyldigheter ska suspenderas och fullgörelsetiden förlängas under force majeure-händelsens varaktighet. Om force majeure påverkar leveransen av Varor till Köparen ska Säljaren samordna ett nytt leveransdatum efter att händelsen upphört.
18. MEDDELANDEN
18.1.
I dessa Villkor avses med begreppet ”skriftligen” även elektronisk post.
18.2.
När Köparen behöver kontakta Säljaren skriftligen, eller när Köparen enligt dessa Villkor är skyldig att göra det, ska ett e-postmeddelande skickas till: info@lobi.se. För avbeställning av Avtalet gäller den procedur som anges i punkt 7 i dessa Villkor.
18.3.
Säljaren skickar alla meddelanden till Köparen till den e-postadress som Köparen angivit i beställningsformuläret.
19. ÖVRIGA BESTÄMMELSER
19.1.
Dessa Villkor och de dokument som uttryckligen hänvisas till i dem gäller för varje Avtal som ingås mellan Säljaren och Köparen. Eventuella avvikelser från dessa Villkor är endast giltiga om de fastställs i ett skriftligt dokument.
19.2.
Köparen har vissa rättigheter avseende felaktiga Varor enligt Republiken Litauens lagstiftning. Ingenting i dessa Villkor ska tolkas som en begränsning eller inskränkning av dessa lagstadgade rättigheter.
19.3.
Säljaren har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till tredje man eller tredje män. En sådan överlåtelse påverkar inte Köparens rättigheter eller Säljarens skyldigheter enligt dessa Villkor. I sådant fall informerar Säljaren Köparen genom meddelande i webbutiken och/eller mobilapplikationen.
19.4.
Köparen får inte överlåta eller på annat sätt överföra sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa Villkor, helt eller delvis, till tredje man utan Säljarens skriftliga medgivande.
19.5.
Om någon bestämmelse i dessa Villkor av domstol förklaras olaglig, ogiltig eller ogenomförbar ska övriga bestämmelser fortsätta att gälla i full omfattning. Om en bestämmelse endast är olaglig, ogiltig eller ogenomförbar till viss del eller i viss omfattning, ska den fortsätta att gälla i den del som inte omfattas av ogiltigheten.
19.6.
Dessa Villkor och de rättsliga relationer som uppstår mellan parterna i samband med dem (inklusive frågor avseende Avtalets ingående, giltighet, ogiltighet, genomförande och upphörande) regleras av Republiken Litauens lagstiftning och ska tolkas i enlighet med denna.
19.7.
Varje tvist, oenighet eller krav som uppstår i samband med dessa Villkor, deras överträdelse, upphörande eller giltighet ska slutligt avgöras enligt förfaranden som fastställs i Republiken Litauens lagstiftning.
19.8.
Köparen kan lämna in klagomål eller ansökningar rörande Varor som köpts i Säljarens webbutik, mobilapplikation och/eller per telefon genom den europeiska plattformen för tvistlösning online:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=LT
19.9.
Konsumenttvister kan även lösas utom rätta genom Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (Statliga konsumentskyddsmyndigheten), registrerad adress: Vilniaus g. 25, LT-01402 Vilnius, www.vvtat.lt.

