Hoppa till innehåll

Återbetalning och Garanti

 

UAB Idea Box

Organisationsnummer: 307359973
Momsregistreringsnummer: LT100019065918
Adress: Partizanų g. 61-806, Kaunas, Litauen

Regler för Återbetalning och Garanti

Giltiga från: 2025-10-31

Återlämning av felfria varor

Kunden på www.lobi.se (nedan – ”Kunden”) har rätt att utan att ange skäl frånträda köpet inom 14 (fjorton) dagar, under förutsättning att varan inte har använts, skadats eller förändrats väsentligt i sitt utseende, förutom de förändringar som krävdes för att undersöka varans egenskaper.

Kunden måste utöva denna rätt ansvarsfullt och returnera varan i original, oskadad förpackning, tillsammans med alla tillhörande delar och eventuella gåvor som erhölls tillsammans med varan.
Kunden står för returfrakten.

Efter att ha returnerat varan ansvarar Kunden för eventuell värdeminskning som uppstått på grund av hantering som inte varit nödvändig för att fastställa varans beskaffenhet, egenskaper och funktion.

Varor kan returneras genom att kontakta Idea Box via e-post: info@lobi.se.
Vid skriftlig kontakt ska all relevant information anges.

Efter att ha mottagit varan eller varupaketet samt tillhörande gåvor och kontrollerat dess skick gör Säljaren en fullständig eller partiell återbetalning via banköverföring till Kundens konto inom senast 14 (fjorton) dagar från den dag då bevis om avsänd retur erhålls, eller från den dag då varan faktiskt returneras.

Om endast en del av varorna returneras återbetalas fraktkostnaden endast om fraktkostnad faktiskt debiterades för just dessa varor.
Om Kunden valde ett annat returfraktalternativ än det Säljaren erbjöd, och detta orsakade oproportionerliga kostnader, är Säljaren inte skyldig att ersätta dessa merkostnader.

I normalfallet återbetalas beloppet till det bankkonto Kunden angett i ett litauiskt bankkonto.
Om retur sker direkt till Idea Box lager (enligt överenskommelse) gäller samma regler.

Kunden ansvarar för värdeminskning om:

  • varan eller dess förpackning är skadad,

  • varan har förlorat sitt kommersiella skick (t.ex. skadade etiketter, borttagna skyddsfilmer),

  • varan har använts,

  • varan saknar originaletiketter, skyddspåsar, tillbehör eller delar som den såldes med,

  • varan returneras i en oordnad eller icke-originalförpackning (utan bruksanvisning eller garantikort om dessa medföljde),

  • varans sammansättning skiljer sig från den vid köpet,

  • gåvor eller tillbehör som gavs tillsammans med varan inte returneras.

Vid retur rekommenderas att bifoga faktura eller motsvarande köpbevis samt beställningsnummer (gärna i pappersformat).

Kunden ansvarar för att varan returneras komplett.
Om en vara saknar delar eller tillhörande gåvor godkänns returen inte.

Rätten att returnera felfria varor gäller inte vid:

  • varor tillverkade enligt särskilda kundanvisningar eller tydligt anpassade efter kundens personliga behov;

  • varor som snabbt kan försämras eller har kort hållbarhetstid;

  • förseglade varor som av hälso- eller hygienskäl inte lämpligen kan återlämnas och vars försegling brutits efter leverans;

  • varor som på grund av sin natur oåterkalleligt blandats med andra produkter efter leverans;

  • förseglade ljud- eller bildupptagningar eller programvara vars försegling brutits;

  • tidningar, tidskrifter och magasin (utom prenumerationer);

  • växter som uppfyller beskrivningen – variationer i stam, grenar, blad eller barr är naturliga och betraktas inte som kvalitetsbrist.

Rätten att frånträda ett distansavtal inom 14 dagar gäller inte för juridiska personer (företag).

Garanti

Färgerna på de varor Kunden mottagit kan skilja sig något från presentationen i webbutiken, eftersom färgåtergivningen beror på Kundens enhetsinställningar. Produktbilder kan även visa extra tillbehör eller komponenter som inte ingår i standardsatsen (produktens faktiska innehåll anges i avsnittet ”Produktinformation”). En produkt anses överensstämma med erbjudandet om den motsvarar det exempel, den modell eller den beskrivning som presenterats i webbutiken.

Säljaren ansvarar inte för innehåll i produkter såsom böcker (t.ex. redigerings- eller översättningsfel); sådana fel ligger på utgivarens/tillverkarens ansvar.

Om du anser att en vara är defekt eller inte fungerar korrekt, kontakta oss via e-post: info@lobi.se och ange:

  • beställningsnummer,

  • felbeskrivning,

  • bilder eller videor (om möjligt).

Misstänkt defekta varor skickas först till Säljarens auktoriserade garantiservicecenter. Kundens begäran behandlas först när det fastställts att varan faktiskt är defekt.

Enheter som lämnas in för garantiservice får inte innehålla Kundens personuppgifter eller SIM-kort. Kunden ansvarar själv för säkerhetskopiering av data innan enheten lämnas in.

Tillverkarens garanti gäller endast om varan har använts enligt bruksanvisning och utan överträdelse av användningsvillkoren. Kunden ska därför alltid noggrant läsa bruksanvisningen före användning.

Varor som återvänder från garantiservice och som Kunden inte hämtar ut förvaras i 3 (tre) månader. Fristen räknas från den första aviseringen till Kunden via de kontaktuppgifter som Kunden har lämnat (telefon, e-post etc.).
Om varan inte hämtas inom fristen har Säljaren rätt att upphöra med förvaring, och varan kan kasseras. Säljaren ansvarar inte för data eller annan information som fanns kvar i enheten eller för eventuella skador Kunden lider på grund av kassering.

Säljarens garanti begränsar inte Kundens rättigheter enligt gällande lagstiftning när en vara, en gåva eller en tjänst visar sig vara felaktig. Tvister om kvalitet, retur och andra avtalsvillkor löses enligt köpvillkoren och nationell lag.

För frågor kontakta oss gärna via: info@lobi.se 

Kunden kan även lämna in klagomål via EU:s plattform för tvistlösning online:
http://ec.europa.eu/odr/

BROKERADE / OFULLSTÄNDIGA VAROR

Defekta eller ofullständiga varor

En Kund som vill lämna in ett klagomål gällande en defekt eller ofullständig vara kan göra det skriftligen via e-post: info@lobi.se 

Vid klagomål ska Kunden ange:

  • beställningsnummer;

  • beskrivning av defekten eller den saknade delen (även för gåvor som medföljde);

  • ytterligare bevis, t.ex. bilder på varan, den skadade delen (om synlig), förpackningen etc.

Kunden ska även ange hur hen önskar att ärendet löses:

  1. att Säljaren utan kostnad avhjälper felet inom rimlig tid (om möjligt);

  2. att varan ersätts med en motsvarande felfri vara;

  3. att priset sänks i proportion till felets betydelse, om varan inte kan repareras eller ersättas, eller om detta skulle innebära oproportionerliga kostnader för Säljaren;

  4. att köpet hävs och att hela beloppet återbetalas när varan är obrukbar, inte kan repareras eller ersättas eller när ersättning skulle vara oproportionerligt kostsam.

Svar på Kundens klagomål ges inom 14 (fjorton) dagar från mottagandet.

Vid återbetalning ersätter Säljaren Kunden för varans pris samt fraktkostnaderna för den aktuella varan eller varupaketet.
Om endast en del av varorna returneras återbetalas fraktkostnaden endast i den omfattning som motsvarar den minskade frakttariffen som hade gällt vid köp av enbart de behållna varorna.

Returfrakten täcks av Kunden.

LIVSMEDEL / SNABBFÖRSTÖRLIGA VAROR

Återlämning av livsmedel

Kunden som fått en defekt eller osäker livsmedelsprodukt innan hållbarhetsdatumet passerat har rätt att:

  • begära att varan ersätts med en motsvarande felfri produkt;

  • begära prisavdrag;

  • returnera varan och kräva full återbetalning.

Vid begäran ska Kunden uppge:

  • beställningsnummer;

  • beskrivning av felet;

  • bevismaterial (bilder av varan, förpackning etc.).

Returkostnader för defekta eller osäkra livsmedel täcks av Säljaren.

Klagomål om snabbt fördärvliga varor kan framföras muntligt eller skriftligt via info@lobi.se.

Svar lämnas inom 14 (fjorton) dagar.
Återbetalning för defekta livsmedel görs inom 14 dagar efter retur.

SKADAD SÄNDNING

Skadad försändelse

Vid hemleverans ska sändningen kontrolleras tillsammans med kuriren. Om förpackningen är skadad:

  1. informera kuriren direkt;

  2. notera skadan i leveransdokumentet och fyll i skadeprotokoll tillsammans med kuriren;

  3. kontrollera varans skick inuti förpackningen och fotografera eventuella skador (bilder behövs vid retur).

Om förpackningen inte är skadad behöver varorna inte kontrolleras framför kuriren. Genom att ta emot sändningen och skriva under dokument betraktas den som mottagen i gott skick.

Vid hämtning i paketautomat

Kontrollera direkt:

  • antal paket,

  • förpackningens skick,

  • varans yttre skick,

  • sortiment och fullständighet.

Om skada upptäcks:

  • meddela Säljaren omedelbart, dock senast inom 14 dagar efter uthämtning.